Nieuws

Bott lanceerde afgelopen week het Bott Vario3 systeem.
Daarbij zijn een verdere gewichtsbesparing en nog meer veiligheid de sleutelwoorden.
Een vergaande samenwerking met Festool moet resulteren in meer tilgemak, ergonomie en tijdwinst.

De nieuwe Bott Vario3 bestelwageninrichting kreeg op alle fronten een upgrade.
Zo bouwt de bestelwageninrichter vanaf nu nog uitsluitend in aluminium.
Dat brengt op een complete inrichting gemiddeld 15 procent gewichtsbesparing.
En dat bij een nog grotere veiligheid.
Door de goede pasdelen voor de laadruimte van nagenoeg elk merk kan een Bott interieur bij een frontale botsing een klap tot 20G verwerken.
Dan blijft alles op zijn plaats en vliegen er geen er stellingen of lades door de auto. 

renault_trafic_hi_li_einbau.jpgpeugeo_partner_hi_li_7932.jpg




Beter vastzetten
Bott heeft die veiligheid ook doorgetrokken naar alle los meegenomen goederen.
“Dat de stellingen, lades en boxen op hun plaats blijven bij een botsing is bij ons de standaard”,
vertelt directeur Bott Nederland Frans van Diepeningen. “Maar monteurs hebben ook veel los materieel en materiaal bij zich.
Met Vario3 hebben wij het zo makkelijk mogelijk gemaakt om ook dat goed te zekeren.
Eigenlijk is er nu geen excuus meer dat niet te doen.”

Daartoe introduceert naast de bekende Airline sjorvergrendeling nu ook C-lash. C-lash is een band met aan elk einde een speciale clip.
Die kan de monteur heel snel op elke willekeurige plek aan de staanders en langsprofielen vastklikken.
Daarna trekt hij met de sjorband het object vast op zijn plaats. Het C-lashsysteem is niet bedoeld voor het zwaarste materiaal.
Het kan krachten verwerken tot 80 DaN. De Airline sjorbanden konden krachten tot 180 DaN aan. Dat is nu 200 DaN.

                   c-lash-detail-2.jpg             c-lash-detail.jpg

De grootste vernieuwing is verder de samenwerking tussen Bott en Festool met zijn opbergpartner TANOS.
TANOS is de drijvende kracht achter het bekende Systainersysteem waarin elke Festool machine komt.
Bott heeft al zijn ladenrekken zo aangepast dat de Systainer3 boxen daar moeiteloos in- en uitglijden en elk apart prachtig vergrendelden.
Bott zelf sluit daarop aan door voor zijn eigen opbergsysteem ook over te stappen op Systainer3.

     schermafbeelding_2019-07-08_om_11.13.04.pngvariosys3_m.jpgvariosys3_xl.jpg

 

Vanaf nu klikt elke Bott Systainer met het T-lock ook vast op die van Festool.
“Verder hebben we binnen Systainer3 ook Bott opbergdozen met doorzichtige deksel voor de grijpvoorraad.
Daarnaast komt er een aantal universele interieurs en zijn er universele schuimdelen.
Daarmee kunnen monteurs hun gereedschap van andere merken toch rammelvrij in onze boxen vervoeren.
Dat maakt de overstap naar Systainer 3 makkelijker. Want om snel en makkelijk te kunnen werken,
is universaliteit bijna een vereiste”, meent Van Diepeningen. Het Systainer3 systeem is overigens backward compatible.
Het kan dus stapelen en vastklikken op de eerder door Festool op de markt gebrachte boxen.
Wel past alleen Systainer3 in de nieuw ontworpen slots van de Bott Vario3 stelling.
Voor de vorige generatie opbergboxen van zowel Festool als Bott blijft het bestaande vergrendelingssysteem leverbaar.
Een andere innovatie zijn de afsluitbare lange opbergkokers.
Daarin kan de monteur buizen en latten meenemen van verschillende diktes en lengten.
De geïntegreerde dispenser aan een trekkoord maakt dat hij wat hij nodigt heeft moeiteloos naar buiten trekt.

Sneller werken
“Met de samenwerking met Festool en TANOS zet Bott een nieuwe mijlpaal.
Wij willen dat vakmensen zo makkelijk, veilig en ergonomisch mogelijk hun werk kunnen doen”, legt van Diepeningen uit.
“Met een Bott interieur had hij of zij altijd al een perfect systeem om alles wat nodig veilig en praktisch te vervoeren.
De koppeling tussen onze producten met het Systainersysteem van Festool,
verbetert het transport van die spullen tussen de auto en de eigenlijke werkplek dramatisch.
Het betekent veel minder zwoegen met allemaal verschillende opbergkisten.
Want met Systainer3 kan de monteur alles veel makkelijker, ergonomischer en sneller heen en weer brengen.
Dit dankzij het T-lock systeem, handige transportkarretjes en goed geplaatste ergonomische handgrepen.
Dat transportgemak, het nog betere overzicht in de auto zelf en de kortere tijd om alles veilig te sjorren is de winst.
Dat maakt dat hij of zij niet alleen makkelijker maar vooral ook sneller kan werken. En als je meer kunt doen op een dag, is dat winst.”

De volgende stap van Bott zal de verbinding tussen de auto en real time IT zijn.
Dan kan de monteur spraakgestuurd actief interactie hebben met zijn auto en het interieur.
“Stel je voor dat je met volle handen bij de schuifdeur staat en gewoon kunt vragen of die open kan”,
geeft Van Diepeningen een invulling. “En geloof mij, er komt nog veel meer.
Straks vertelt het interieur aan de monteur in welk bakje het gewenste onderdeel ligt.”

Tekst: Bert Roozendaal  (Bestelauto)
schermafbeelding_2019-07-08_om_11.07.00.png

Bott Nieuws