Laatste nieuws
- Waarom het belang van een lichtgewichte bedrijfswageninrichting enorm is
- Duurzaamheid en je bedrijfswagen – meer dan elektrisch
- Stellantis introduceert in 2023 waterstof-elektrische bedrijfswagens in Nederland
- Toyota start ontwikkeling van waterstof-elektrisch prototype van Toyota Hilux
- Renault Kangoo E-Tech electric verkozen tot ‘Bestelauto van het Jaar 2023’
Jeroen Brink Product Owner Mobiliteit bij Alliander
maandag 12 oktober 2020

Een vloot van zo’n 3.000 auto’s valt onder meer onder zijn verantwoording. “We hebben van die 3.000 auto’s ongeveer 1000 bestelauto’s rijden”. “Met ons team zorg wij ervoor dat collega’s voor het werk en naar het werk veilig kunnen reizen, in de brede zin des woords. Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel” legt Jeroen uit. “Daar hoort natuurlijk ook de inrichting van een bedrijfswagen bij. Een inrichting moet botsproeven hebben doorstaan en gecertificeerd worden ingebouwd”.
Het overgrote deel van de bestelauto’s heeft nog een fossiele aandrijving. Momenteel wordt er door de autofabrikanten hard gewerkt om het aanbod van elektrische bedrijfswagens fors te vergroten.
“Ik sta positief tegenover de ontwikkelingen rondom elektrische of wellicht waterstof bestelauto’s. Je ziet dat het aanbod van elektrische personenauto’s steeds groter wordt. Bij bestelauto’s is het aanbod daarin veel minder”.
“Wij als netbeheerder hebben zwaar beladen auto’s rijden die 24 uur beschikbaar moeten zijn. Dan is de actieradius van een elektrische bestelauto nu nog wat te beperkt en dus voor ons nog lastig inzetbaar. Maar we hopen dat de ontwikkeling snel doorzet want we hebben ze ook echt nodig”.
Het gewicht van een bedrijfswageninrichting is niet alleen voor de toekomst belangrijk maar is nu ook een belangrijke factor. “Dat is bij ons natuurlijk ook zo, hoe minder gewicht hoe groter het laadvermogen. Het voordeel van de aluminium inrichting van Bott is natuurlijk dat het een veilige lichtgewicht inrichting is. Maar ook bij een elektrische auto is het gewicht een hele bepalende factor voor de actieradius” aldus Brink.
Terberg Specials is al jaren, tot volle tevredenheid, de vaste inbouwer van Alliander.
“Functionaliteit is belangrijk voor ons. Een Bott inrichting gaat met gemak twee autolevens mee. Een bestelwagen zetten wij voor 7 jaar in. Dan wordt de bedrijfswageninrichting daarna door Terberg weer overgebouwd naar de nieuwe auto. Als je dan ziet hoe weinig reparatiekosten we hebben in die 14 jaar, dan is dat echt nihil” besluit Jeroen Brink.
Het overgrote deel van de bestelauto’s heeft nog een fossiele aandrijving. Momenteel wordt er door de autofabrikanten hard gewerkt om het aanbod van elektrische bedrijfswagens fors te vergroten.
“Ik sta positief tegenover de ontwikkelingen rondom elektrische of wellicht waterstof bestelauto’s. Je ziet dat het aanbod van elektrische personenauto’s steeds groter wordt. Bij bestelauto’s is het aanbod daarin veel minder”.
“Wij als netbeheerder hebben zwaar beladen auto’s rijden die 24 uur beschikbaar moeten zijn. Dan is de actieradius van een elektrische bestelauto nu nog wat te beperkt en dus voor ons nog lastig inzetbaar. Maar we hopen dat de ontwikkeling snel doorzet want we hebben ze ook echt nodig”.
Het gewicht van een bedrijfswageninrichting is niet alleen voor de toekomst belangrijk maar is nu ook een belangrijke factor. “Dat is bij ons natuurlijk ook zo, hoe minder gewicht hoe groter het laadvermogen. Het voordeel van de aluminium inrichting van Bott is natuurlijk dat het een veilige lichtgewicht inrichting is. Maar ook bij een elektrische auto is het gewicht een hele bepalende factor voor de actieradius” aldus Brink.
Terberg Specials is al jaren, tot volle tevredenheid, de vaste inbouwer van Alliander.
“Functionaliteit is belangrijk voor ons. Een Bott inrichting gaat met gemak twee autolevens mee. Een bestelwagen zetten wij voor 7 jaar in. Dan wordt de bedrijfswageninrichting daarna door Terberg weer overgebouwd naar de nieuwe auto. Als je dan ziet hoe weinig reparatiekosten we hebben in die 14 jaar, dan is dat echt nihil” besluit Jeroen Brink.